Var hos sjukgymnasten idag. Blev fokus på övningar där jag skulle hitta optimal viloställning, stående och liggande. I stående har vi jobbat några gånger tidigare så har börjat förstå att det inte är några jymparörelser som ska göras utan endast att släppa på spänningarna i musklerna.
I liggande var det däremot helt nytt. Utgick från min normala viloställning i liggande, dvs på sidan. Sedan petade hon på mig, fick mig att flytta några centimeter här och där. Kuddar som stöd. Och helt plötsligt så kände jag hur jag verkligen slappnade av!! Alltså det jag tyckt var avslappning tidigare innebar en muskelspänning i ffa rygg och bäcken. Intressant! Sen kom den lite mer svåra biten. Hon skulle ta på mig... Har svårt att förklara varför man gör så, även om hon berättade det för mig. Tror det var något med att kroppen skulle få sensoriska intryck... Jag hade fullt upp med att koncentrera mig på att stanna kvar i rummet. Nångång fick jag be henne avbryta vilket hon gjorde direkt och istället fick jag prata om mina känslor och vad som hände i kroppen. Vi fortsatte sen och vetskapen om att hon faktiskt är väldigt lyhörd gjorde att jag kunde pressa mig lite mer och tillåta mer beröring än vad jag trodde var möjligt!

Det jag inte riktigt förstår är varför jag inte får samma reaktioner hos massören när jag är där! Är det för att sjukgymnasten läser mig så mycket bättre och alltid vill ha ögonkontakt? Är jag mer förberedd på beröring när jag går till massören? Kanske en kombination?

Kommentera

Publiceras ej