Hade tid hos massören idag.
Timmen innan fick jag förbereda mig mentalt, precis som vanligt. Känns alltid oroligt att låta nån komma så nära inpå.
Men skillnaden idag var att jag redan efter att hon gjort några strykningar längs hela ryggen så släppte jag allt! Höll nästan på att somna. Hade jag haft 60 min bokat istället för 45 min så är jag övertygad om att jag hade somnat.
Men detta var inte det bästa.
Nä, det bästa var att jag fortsatte vara helt avslappnad trots att hon masserade mitt bakhuvud! Att ligga med ansiktet neråt och känna två händer på bakhuvudet framkallar väldigt starka känslor och minnesbilder. Så även idag men skillnaden var att jag kunde titta på minnena/känslorna och samtidigt tänka "ja det var då, inte nu" och stoppa undan det igen utan att det påverkade mig! Tidigare har jag spänt mig, låtit bli att andas och t.o.m fått be henne att sluta.
Jag känner en enorm lättnad över att jag faktiskt lyckades med detta! Det är ju i sådana här situationer som jag har flytt, dissocierat, tidigare. Senast var i måndags hos terapeuten...
Och nästa gång kanske blir imorgon hos sjukgymnasten...

Kommentera

Publiceras ej