Att sätta sig själv i första hand innebär att andra och annat får komma i andra hand och kanske rent av att jag får säga nej till någon. Inte lätt det här men det sägs ju att man blir bra på det man övar/tränar på! 


Lättare att säga nej på en fråga som kommer via e-post än att göra det face-to-face. Men ska försöka att göra det även då om det är nåt som jag inte vill, orkar eller vad det nu kan vara som gör att jag ser/känner det som en belastning. Ibland kan jag hoppa på saker utan att riktigt ha funderat. Kanske bättre att jag lär mig säga att jag behöver fundera...

Det kanske låter självklart för dig att man alltid sätter sig själv först men jag har nog aldrig riktigt gjort det. Vissa saker har jag t.o.m bara gjort för att andra har velat det, t ex val av linje på gymnasiet. Och visst kan jag idag ångra det och "tänk om.." men nu är det ju så här jag gjorde och det har gjort mig till den jag är idag! 
Fast drömma kan man ju alltid...

Kommentera

Publiceras ej